Utbildning i psykosocial arbetsmiljö
Psykosocial arbetsmiljö innebär allt som påverkar individen i arbetet och relationen i gruppen. Psykosocial arbetsmiljö baseras på upplevelsen av arbetsmiljön och är i ständig förändring. Av alla arbetsmiljöfaktorer handlar mer än två tredjedelar om psykosocial arbetsmiljö. Trycket ökar på chefer och arbetsledare att förebygga och tidigt gripa in vid psykosociala störningar.
Utbildningsinnehåll i punktform:
- Psykosocial arbetsmiljö – ett mångsidigt begrepp
- Mänskliga behov i arbetslivet med stöd i lag
- Fem faktorer som påverkar den psykosociala arbetsmiljön
- Hur är det på jobbet? - Litet arbetsmiljötest
- Tidiga signaler och reaktioner – hur kan jag göra?
- Risk- och konsekvensbedömning
- Förändringar och omorganisationer – hur kan man minska negativa effekter
- Konflikter och modell för konflikthantering
- Kränkande särbehandling och mobbning – vad gör man
- Hur kan jag som chef/arbetsledare hantera det psykosociala arbetsmiljöområdet?
- Vad ska jag göra?
Målgrupp:
Chefer och arbetsledare med personalansvar, HR-funktion, skyddsombud, arbetsmiljöombud, företagshälsovård m.fl.
Omfattning:
1 dag. Företagsintern utbildning anpassas efter kundens behov.