bildspel11
bildspel21
bildspel31

Arkiv

  • Dofter som lindrar stressen

    Dofter har starka kopplingar till känslor och minnen. Nu har en grupp forskare studerat vilka dofter från växtriket som kan hjälpa oss att slappna av. Människan har genom hela sin historia använt doft

  • Havremjölk skapar dålig stämning på jobbet

    Havremjölk, disk och politik. Det är de vanligaste orsakerna till dålig stämning på jobbet, enligt etnologerna Jakob Löfgren och Katarzyna Herd som gjort en djupdykning i dålig stämning på svenska kon

  • Passiva chefer bidrar till destruktivt ledarskap

    Destruktivt ledarskap yttrar sig i form av arrogans och att behandla sina medarbetare olika. Det kan också visa sig i att vara passiv och otydlig. Hela 36 procent av svenskarna har varit utsatta för d

  • Återgång till arbetsplatsen när restriktionerna upphör

    Många arbetsplatser påverkas när Corona restriktionerna upphör 9 februari. En genomarbetad strategi kan underlättar återgången till arbetsplatsen igen.

  • Män sorteras bort när de söker kvinnojobb

    Det finns hinder för män som vill jobba i yrken dominerade av kvinnor. Det visar en studie från Linköpings universitet, baserad på ifall den sökande fick svar eller inte på en jobbansökan. Svårast att

  • Framtida arbete på distans leder till nytt pussel

    Digitala nomader, flykt från storstäder och landsbygd som lever upp. Det är några exempel på hur pandemin kan komma att påverka arbetslivet, enligt en ny rapport från TCO:s tankesmedja Futurion. Dista

  • Här är yrkena med störst risk för svår covid -19

    Jobbar du nära andra? Kommer du i kontakt med andras infektioner genom jobbet? De två faktorerna ger högst risk att råka ut för svår covid. Det visar en ny rapport från Centrum för arbets- och miljöme

  • Därför smittar ohövlighet på arbetsplatsen

    Tycker du att kollegorna är ohövliga? Då är det stor risk att du själv också är det. För den som bevittnar otrevligt beteende följer lätt själv i samma spår, visar en ny avhandling från Lunds universi

  • Svårt att mäta friskfaktorer i arbetslivet

    Tydlighet och rimliga förutsättningar för chefen. Det är några av de friskfaktorer som lyfts fram i en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak, och Arbetsmiljöverket . Men faktorerna är

  • Tips för att undvika "Zoomthink"

    Digitala mötesverktyg som Zoom och Teams hindrar oliktänkande i gruppen och leder ofta till att en eller ett fåtal personer dominerar. Många trodde kanske också att de digitala mötesverktygen som fått

  • Struktur viktigare när distansarbete fortsätter

    För många väntar fortsatt distansarbete i höst. Struktur i vardagen är nyckeln för att orka på lång sikt, enligt Johan Waara, psykolog och universitetslärare vid Uppsala universitet.

  • Virtuell konferens bättre än IRL?

    KONFERENS PÅ DISTANS Bättre än live, tillgängligt och billigt. Så löd några omdömen av en konferens över nätet som Universitetskanslersämbetet nyligen arrangerade. Konferenser på distans är inte bara

  • Nya skärpta regler för arbetsplatsen

    Nya arbetsplatser ska planeras så att de kan erbjuda en god arbetsmiljö för alla och kunna ta emot personer med funktionsnedsättning. Det är en av nyheterna i Arbetsmiljöverkets ändrade föreskrifter o

  • Så fixar du en bra hemarbetsplats

    De flesta hem är knappt lämpliga för dagligt digitalt jobb under lång tid. Men med några enkla medel går det att få till ett hyfsat hemmakontor.

  • 40 procent uppger att de kommer att jobba mer på distans efter Corona krisen.

    Så kan krisen förändra kontorsjobben. Enligt en undersökning av Tele 2/Kantar Sifo kommer Corona krisen att förändra kontorsjobben och leda till det slutgiltiga genombrottet för distansarbete? Större